Webinararkiv

Sjå tidlegare webinar på nytt

Alle som melder seg på våre webinar får link til webinaret tilsendt etter webinarslutt. Dersom du ikkje får tid, eller får tekniske problem undervegs, kan du gå inn på opptaket og sjå det når du vil.

Er det webinar her som du ikkje har fått meldt deg på og sett? Send ein epost til oss så sender vi deg link til det webinaret du manglar.

Program 15. mai 2020


Aslak Sverdrup, dagleg leiar Akvariet i Bergen

Akvariet i Bergen gjorde smitteverntiltak og kunne opna att allereie 24. april. No er dei i full sving og har ope 10-18 kvar dag. Korleis går det med dei i Bergen no og korleis ser dei for seg at det blir framover?

Aslak Sverdrup har vært administrerende direktør for Stiftelsen Akvariet i Bergen siden mars 2019. Han kommer fra stillingen som Lufthavndirektør for Avinor ved Bergen lufthavn, Flesland, hvor han siden 2012 har vært sentral i å utvikle Nye Flesland, Vestlandets hovedflyplass. En viktig del av rollen som adm. dir. ved Akvariet blir å realisere  «Nye Akvariet» som skal bygges på Dokken.

Ørjan Venås, dagleg leiar Gjendeguiden

Over 3 gonger så mange nordmenn som vanleg seier dei vil gå Besseggen i sommar. Kva gjer Gjendeguiden for å møte sommaren med norske turistar? Eller kjem det kanskje nokon andre også? Kan norske fjellvandrere komme til å kjøpe guidede turer?

Frode Sakshaug, dagleg leiar Øyna Parken

Frode Sakshaug er kanskje modigare enn mange, eller ser han noko vi andre ikkje har sett? På Øyna byggjer dei nemleg eit heilt nytt hotell. Et kulturlandskapshotell! 

Mange kjenner til Den Gylne Omvei, som også Frode Sakshaug har vore med på å skapa. Men, kva er eigentleg motivet for å klinka til med et så stort prosjekt no?

Torunn Tronsvang, dagleg leiar Up Norway

Det nye reiselivet? Hva er UpNorway sine tanker om det som kommer? Og når kommer det? Altså, det nye reiselivet. Kommer det folk fra utlandet allerede i sommer? Torunn Tronsvang har mye og god kontakt med gjester fra utlandet, men også mange aktører i landet. Hvordan kan vi best sørge for fremdriften som fremtiden krever?

Program 8. mai 2020

Webinar 8. mai

Marta Rongved Dixon, seniorrådgjevar i Vestland Fylkeskommune

Vestland Fylkeskommune vil bidra til å dempe verknadene av koronapandemien, og Vestland fylkeskommune har no tildelt 8,5 millionar kroner i støtte til destinasjonsselskapa innan reiselivet. Marta Rongved Dixon fortel litt om denne satsinga på reiselivet i fylket.

Ståle Brandshaug, dagleg leiar i Visit Sognefjord

Korleis kan FjordNorge og destinasjonsselskapa i fjordane arbeida betre saman?

Lena Nøstdahl, Strategic Development Manager, NordNorsk Reiseliv

Korleis jobbar ein i NordNorsk reiseliv, og korleis samarbeider dei med Trøndelag?

Ove Gjesdal, dagleg leiar i Visit Lillehammer

Korleis kan bedriftene kan gjera seg best mogeleg nytte av destinasjonsselskapa?

Program 24. april 2020

Deltakarar Luftekanalen 24. april.

Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder Destinasjon Trysil.

Snøen som falt i år snakker vi ikke om. Nå er blikket på sommeren, og årene som kommer der framme. Trysil har vunnet Reiselivsprisen fra Innovasjon Norge og har på kort tid blitt ett av Skandinavias råeste reisemål for syklister. Nedoversyklister, barnefamilier med syklister, nybegynnere og andre. Men hva, nå? Vi får høre fra Gudrun som er reiselivssjef i Trysil.

Birgitte Solbu, seniorrådgiver i Kulturrådet

Orientering om Kulturrådets arbeid i forbindelse med koronakrisen og noen ekstraordinære ordninger for kulturfeltet.

Linda Børnes, kulturprodusent, agent, manager

Linda Børnes har arbeidd som frilanser og sjølvstendig næringsdrivande i snart 20 år. Ho arbeider som kulturprodusent, agent og manager, mellom anna for Bjarte Hjelmeland og Finn Tokvam, turneprodusent for Ingrid Bjørnov, vikarierande produksjonssjef for Teater Vestland, prosjektleiar for etableringa av Cornerteateret i Bergen, produsent for Ungdoms-OL på Lillehammer og nyleg innhaldsprodusent for opninga av Bergen 950.

Coronatidene har gitt ho ny innsikt, nye samarbeidspartnarar og nye perspektiv på bransjen ho er ein del av. Vi får høyra korleis ho har endra tankesett, retorikk, haldningar og aksjonspunkt.

Line Renate Samuelsen, prosjekt- og utviklingssjef i Trøndelag Reiseliv

Line Renate Samuelsen har jobba i reiselivet i mange år, og har vært med på opp- og nedturer, store og små utfordringer, og er «stasjonert» i det store reiselivsfylket Trøndelag, Hva tenker Trøndelag om framtiden? Hvordan jobber Trøndelag nå i den nye tida med endrede forutsetninger? For eksempel: Er reiselivet strukturert på best mulig måte, slik som det er nå?

Program 17. april 2020

Webinar 17. april

Med fokus på kultursektoren og lokal mat: digital strategi og distribusjon framover:

Astrid Strømsnes, kommersiell leder, Bymuseet i Bergen

Museene ble nesten over natten stengt for vanlig fysisk besøk. Digital formidling har de siste ukene dukket opp på rekordtid. Men disse er gratis.Dette er svært problematisk da dagens museer i stor grad er kommersielle aktører og på ingen måte  fullfinansiert av staten. Hvordan bør da  museene legge opp strategien rundt digital synlighet uten å frarøve seg inntektsmuligheter på lengre sikt?

Linda Løvfall, digitalrådgjevar

Digital strategi som står seg for framtida. Greina vi sat på er sagd av, tilleggsfunksjonar i bedrifta har blitt ein hovudgeskjeft. Korleis unngår vi å ødelegga for ei ny, bærekraftig grein å sitja på i framtida med tiltaka vi gjer no? Kva mogelegheiter og distribusjonsmetodar har vakse fram i kjølvatnet av tiltak som er sett i gang for å halda hjula midlertidig i gang gjennom krisa?

Kjetil Aarseth, daglig leder, Tikkio

Tikkio er eit norskutviklet billettsystem som lever i takt og pakt med kulturnæringene. Konserter avlyst, er tapt omsetning for arrangør, og dermed også for Tikkio. Kva kan Tikkio lære oss med dei tiltaka dei har satt i sving? Me snakker med Kjetil Aarseth som sammen med sine utviklere nå har gjort mange ting for å hjelpe sine kunder i underholdningsbransjen.

Bernt B Johannessen, daglig leder, HANEN

Hvordan sto fram tydlig i krisen og  bruke tida godt? Digital våroppussing med helt enkle grep i HANEN. Finne nye markeder; Hjelp meg å selge osten min – Bondens utlevering! Rask start på nye prosjekter som er bra nå og når dette er over.  Ulike bidrag til få offentlige ordninger til å tilpasse seg behovene der ute. 

Program 3. april 2020

Webinar 3. april 2020

Dag Terje Klarp Solvang

DNT på nye stier? DNT har avlyst sesongen, og hyttene står tomme. Hva har DNT gjort for sine hytter, og hvordan kan DNT overleve dette? Og hva med medlemmene, hva kan de bidra med?

Synnøve Elisabeth Aabrekk

Litt om dei utfordringane vi har på Sørlandet om dagen. Krisetider gir også rom for endringar og heilt nye tankar i høve til produkt og tenester.

Håvard Utheim

Har vi en sosial fallskjerm her i landet? Om muligheter som har kommet og noen konkrete tiltak man kan gjøre akkurat nå, og forslag til hva Norge som destinasjon kan gjøre for å bli klar til tiden etter Covid-19. 

Oscar Almgren, Uteguiden

Oscar Almgren i aktivitetsbedriften Uteguiden er en av mange som sett hele skisesongen bli spylt vekk av korona-viruset. 

– Det er i Mars og April vi som jobber med fjellføring skal gjøre vinterens inkomst og plutselig står en på bar bakke. 

Almgren og Uteguiden har tidligere vunnet Innovasjon Norges reiselivspris og har gjorts seg en merkevare av å være nytenkende og frempå. Dei har tidligere arrangert mange skredkveldar i sportsbutikker runt omkring i Norge med stor suksess og no såg dei muligheten for å teste ut konseptet som webinar. Målsettingen var 100 deltakere hvilket hadde vært klart godkjent men interessen var langt større en sånn. 1900 personer meldte seg på webinaret men dessverre var det kun plass for 1000 i ”rommet”. Derfor har man no besluttet å sette opp enda en skredkveld førstkommende tirsdag for dei 900 som ikke fikk med seg webinaret. 

Program 27. mars 2020

Webinar 27. mars 2020
  • Hege har jobbet hardt og mye som gründer, og så for noen uker siden lys i tunnelen. Nå har tunnelen blitt en del lengre, men det er fremdeles lys der. Hør Hege fortelle litt om hva hun har gjort i sin egen lille bedrift.
    Hege Enge Dekkerhus, Norwegian Wild
  • Har det egentlig kommet noen tiltak for små reiselivsbedrifter i det siste?
    Audun Pettersen, Innovasjon Norge
  • Korleis kan næringshagen og våre nasjonale innovasjonsmidlar best hjelpe næringslivet vårt akkurat no?
    Laila Steine, dagleg leiar Suldal Vekst AS
  • Ved Stiklestad produseres det mange ulike formidlingstilbud, for alle aldre og mange felt. Arven etter Olav den hellige er Stiklestads kjernehistorie. Det nyeste formidlingstilbudet er Dagens 1030 med livesending hver mandag, onsdag og fredag.
    Lars Børre Hallem, Stiklestad Nasjonale Kultursenter 
  • Vårdugnad på TripAdvisor!
    Linda Løvfall, digitalmarkedsførar

Program 20. mars 2020

Gratis reiselivswebinar 20. mars kl. 12
  • Siste nytt fra Social Media Marketing World 2020 i San Diego. (pdf, 16,7 MB)
    Linda Løvfall, digitalmarkedsfører
  • Den gode historien – slik kan du fortelle den. Alle i reiselivet har gode historier som kan fortelles. Og historiene kan skaffe deg mange gode kunder. Hvordan gjør du det? Og hvordan får du journalistene til å skrive om dere? Her får du tipsene som gjør deg godt forberedt når vi kan gi gass i igjen.
    Odd Roar Lange, The Travel Inspector
  • Hva gjør vi nå? Det er utrolig viktig at hjulene begynner å snurre igjen så raskt som mulig! Så hva kan vi gjøre hver for oss, og sammen for å lykkes?
    Tom B. Andersson, Travel News
  • Raust = robust. Korleis kommunisere når publikummet har forlatt salen…og ikkje veit når dei for LOV til å komme på forestilling igjen?
    Pål Knutsson Medhus, opplevelsesutvikler